corrie-en-frans-in-nz.reismee.nl

Coopers Beach en Bay of Islands

Woensdag 11 maart

Vandaag beginnen we aan onze 4-daagse trip door het noorden van Nieuw Zeeland. Margot heeft een paar huisjes geboekt. We gaan naar Coopers Beach en we zullen onderweg ook weer de nodige mooie plekken aandoen. We rijden het Waipoua Forest in. Een slingerweg door een geweldig bos. Een prachtige natuur en hier staan de Kauri bomen. Dit zijn reusachtige bomen. De grootste heet Tane Mahuta en heeft een omvang van 13,8 meter.

Verderop komen we bij Pakia Hill, en ben je weer aan de kust. We worden door Margot en Toon meegenomen naar prachtige uitzichtpunten langs de kust. Voor het laatste gedeelte moeten we met de ferry een water over. Uiteindelijk komen we tegen half negen in de avond aan bij Coopers Beach waar we terecht komen in een prachtig huisje met uitzicht op zee. We zitten echt niet verder dan een meter of tien van het water af.

Donderdag 11 maart

De ochtend begonnen met een ontbijt op het terras met ons vieren, met uitzicht op zee. Het kan niet beter. Daarna vertrokken naar het dorpje Mangonui, een gezellig dorpje met leuke winkeltjes en een leuke boulevard. Vanaf de werf en ook vanaf de boulevard kan goed gevist worden. Maar we hebben plannen om met een roeibootje zelf het water op te gaan om te vissen. Daarna op de terugweg naar ons huisje langs Rangipakiti Pa, weer een mooi uitzichtpunt over de zee. Je had een prachtig zicht op de baai ver beneden ons.

In het begin van de middag zaten we rustig op ons terrasje toen we in de verte op zee dolfijnen ontdekten. Ze waren met drie of vier tegelijk en we konden ze goed uit het water zien komen. En dat vanaf je terrasstoel.

We hadden besloten om te gaan vissen en zijn met ons roeibootje het water op gegaan. Het was niet voor niets. Toon had al na een minuut of tien beet en had een grote aal aan de haak. Op het laatste moment wist hij nog te ontkomen. Jammer. Nog geen vijf minuten later had ik ook beet en haalde een snapper naar binnen. Ik heb verder geen verstand van vissen, maar volgens Toon was hij goed aan de maat en heerlijk op de barbecue. Toon heeft hem netjes gefileerd.

´s-Avonds op de barbecue smaakte hij ook op z'n best. Dit was dus weer een geslaagde dag.

Vrijdag 13 maart

Vandaag gaan we naar ons volgende adres en dat is Paiha. Een toeristisch dorpje aan de Bay of Islands. Onderweg werden we door Margot afgezet voor een wandeling van een uur, de River Track. Aan de andere kant van het pad zou ze ons met de auto in Kerikeri weer oppikken. Na een minuutje lopen kwamen we aan bij Rainbow Falls, een hoge waterval. Het water kwam met geweld naar beneden.

Het pad eindigde in een parkachtige omgeving waar we lekker gepicknickt hebben. Tot enkele jaren geleden was hier nog een smalle brug met druk verkeer, maar deze was vervangen door nieuwe een eind verderop. Aan de overkant van het water stond het oudste stenen gebouw van Nieuw Zeeland.

In het begin van de middag kwamen we in Paiha aan en hebben we voor ons tweeen een boottocht geboekt die naar het bekende 'hole in the rock' gaat. Onderweg is er een grote kans om dolfijnen te zien. Om 2 uur 's-middags vertrok de catamaran, hij meerde nog even aan in Russell om enkele passagiers op te pikken en ging weer verder. Na een half uurtje varen stopte hij opeens want er waren dolfijnen gesignaleerd. En jan hoor, het duurde niet lang of ze zwommen aan alle kanten langs de boot. Ze sprongen uit het water, soms met drie tegelijk. Het was een heel aparte ervaring. Jammer dat ik geen goede fotograaf ben, want een mooie foto heb ik niet kunnen maken. Daarna verder naar 'hole in the rock'. Je zit dan al een stukje op de oceaan. Een heel grote rotspartij met een ‘gat' erin waar je zo met een grote boot onderdoor kunt varen. Het weer was rustig genoeg om er doorheen te gaan. Al met al een mooie boottocht, die de moeite waard was. Op de terugweg zijn we in Russell uitgestapt, en stonden Toon en Margot ons op te wachten. Door het leuke plaatsje gewandeld en op het terras gezeten bij het oudste hotel van Nieuw Zeeland, het Duke of Malborough Hotel. Het hotel heeft een prachtige oude klassieke inrichting. Met een kleine ferry zijn we weer naar Paiha gevaren. In de haven nog gekeken naar de binnenkomst van een vissersboot die een Marlin, een soort rog, van 93 kg had gevangen. Het werd via speakers in de haven omgeroepen. 's-Avonds in een goed restaurant met z'n 4-en gegeten. Alweer een mooie dag voorbij.

Diny en Theo

Hallo Frans en Corrie
Dank voor jullie beschrijving en we konden weer helemaal meeleven met jullie omdat we dit zelfde met Toon en Margot ook hebben gedaan. Prachtig ja die weten de mooie plekjes wel te vinden erg leuk.
We weten niet of je nog meer op de weblog zet maar wij gaan dinsdag naar Turkije. Misschien ontmoeten we elkaar nog op schiphol. Bel maar even naar mobiel.
Als we geen bericht meer kunnen doen via deze weblog dan willen we jullie bedanken voor de prachtige verslagen en de foto's die we hebben ontvangen in de afgelopen weken het was geweldig. Heelveel groeten aan Toon en Margot en een goede vlucht terug Diny en Theo

Frans en Hennie

Hallo Corrie en Frans,

Leuk om de verhalen van jullie reis te lezen. Ook de foto's zijn prachtig. Nog even genieten en dan ..... wensen wij jullie een goede en veilige terugreis toe.

Liefs Frans en Hennie

Gerard en José

Hallo Corrie en Frans

Geweldig om jullie reis helemaal te volgen. Een fantastische reis. Nog veel plezier en een goede terugreis. Doe Margot en Antoon de groeten van ons.
Groetjes Gerard en José

Genno en Nelly

Hallo Frans en Corrie,

Geniet nog even van jullie reis bedankt voor de mooie verslagen en foto's.Een goede terugreis en tot ziens in Haaren.groetjes Genno en Nelly

Jan en Ria

Wat gaat het allemaal snel.Nog even genieten van al dat moois.Wij wensen jullie nog een paar fijne dagen en een hele goede reis terug naar nederland.